Leadership skills – FEEDBACK

Na to, aby sme vykonávali svoju prácu lepšie, efektívnejšie a mala zmysel, je potrebná spätná väzba. Pri čomkoľvek, každý deň. Tá konštruktívna vás podporí v rozvoji exponenciálne.

Naše podvedomie vie niečo, na čo náš vedomý mozog často zabúda: sebavedomí ľudia majú spravidla lepší výkon ako neistí ľudia. Keď si myslíme, že máme dobrú šancu uspieť, máme tendenciu sa snažiť viac a vydržať dlhšie.

Spätná väzba je zároveň kontrola reality, ktorú potrebujeme na kalibráciu našej dôvery v seba samého, aby sme zabránili prehnanej sebadôvery, ktorá funguje proti nám.

Množstvo štúdií ukazuje, že feedback nás chráni pred rastom prehnaného ega, spätná väzba je jedným z najsilnejších vplyvov na výkon. Lepšie sa nám darí, ak presne porozumieme tomu, ako úzko je naša súčasná výkonnosť v porovnaní s požadovanou výkonnosťou. Šprintéri dostávajú spätnú väzbu od stopiek, aby vedeli, či ich nový tréningový plán funguje. Účinnejšie schudneme, ak sa vážime každý deň. Moje prezentácie sa zlepšia, keď mi klienti povedia, čo považovali za dobré a čo by navrhli, aby som nabudúce urobil inak.

Výhody konštruktívnej spätnej väzby

1️⃣ Podporuje vzájomný rešpekt

2️⃣ Zlepšuje dialóg a porozumenie

3️⃣ Umožňuje napredovanie, zlepšenie

Ak máme niekomu dať konštruktívnu pozitívnu väzbu, väčšinou nám to problém nerobí. Zameriame sa na to aby bola poskytnutá včas, nebola vágna, mala štruktúru a bola ozaj úprimná.


Ale ako na to, ak máme dať konštruktívnu spätnú väzbu, ktorá reflektuje negatívne výsledky, správanie?

AKO ÁNO

 Vecná, objektívna – ak sú vaše emócie silné, doprajte si čas „vychladnúť“

 Hodnoťte správanie, výkon – vyvarujte sa psychoanalýze motívov správania danej osoby

 Vyvážená – skúste upriamiť pozornosť na pozitívne veci, ktoré chcete aby sa opakovali

 Návrhy –nezabudnite na návrhy, diskutujte ako by sa to v budúcnosti mohlo zlepšiť

 Silné stránky – zamerajte sa na silné stránky, ktoré by v budúcnosti mohli pomôcť riešiť dané negatíva

 Dialóg – vtiahnite hodnotenú osobu do dialógu, posilníte tak šancu na lepší výsledok.

AKO NIE

⛔️ Hodnotíte osobnosť, nie správanie

⛔️ Ste príliš vágny – samé frázy, klišé

⛔️ Hovoríte za ostatných – držte sa faktov, ktoré poznáte vy osobne

⛔️ Schovávanie medzi riadky  – len to negatívum, nejako zabaliť

⛔️ Preháňate – vyhnite sa výrazom „vždy“ a „nikdy“

⛔️ Psychoanalýza nie je feedback

⛔️ Príliš dlho – treba vedieť, kedy prestať, doprajte čas na spracovanie informácii

⛔️ Skrytá hrozba – „ale veď tá práca pre teba nie je na vždy“

⛔️ Nevhodný humor – ani sarkazmus nie je feedback


Jedno pravidlo hovorí, že nekopeme do človeka, ktorý je na dne. No nemali by ste ho len tak prekračovať. Rozoznať ten správny čas na poskytnutie konštruktívnej spätnej väzby je zručnosť lídrov.

Cieľom spätnej väzby by malo byť pomôcť tým, ktorých vediete, pochopiť, čo fungovalo a čo nie a ako sa môžu pohnúť vpred bez opakovania negatívneho správania. Nestačí iba poskytnúť negatívnu alebo dokonca iba pozitívnu spätnú väzbu. Spätná väzba by mala byť nástrojom, ktorý ľudí učí, zdokonaľuje a posúva vpred. Spätná väzba, ktorá to nedosahuje, je neúčinná.